STK

SeTKání – Podzim 2024

Rodokmen si nekoupíš

V poslední době se na českých internetových serverech objevují četné oslavné články o čínských elektromobilech, které čím dál více zaplavují evropský trh. Ačkoliv je chvála v určitých oblastech zasloužená, zvláště co se týče inovací v oblasti vysokonapěťových baterií, při bližším pohledu na tyto vozy vyvstává řada otázek. Jako někdo, kdo měl možnost se s těmito vozy blíže seznámit a testovat je, se musím podělit o svou nejnovější zkušenost, která je v přímém rozporu s růžovým obrazem prezentovaným v některých médiích. Moje poslední setkání s jedním takovým čínským elektromobilem, jehož výkon by mohl konkurovat některým supersportům, byl více než rozpačitý. Navzdory faktu, že patří mezi ty lepší. Už na první pohled bylo zřejmé, že úroveň zpracování vozu je tristní. Kvalita použitých materiálů byla podprůměrná, což se projevovalo například tím, že lesklé černé obložení zadních sloupků bylo možné snadno poškrábat i nehtem. Co se však stalo skutečným problémem, byly jízdní vlastnosti. Akcelerace z 0 na 100 km/h byla sice ohromující, ale to je tak vše. Udržet auto na silnici pod plným výkonem vyžadovalo maximální soustředění a dovednosti a půjčit takové auto nezkušenému řidiči by téměř s jistotou znamenalo nechtěný výlet mimo zpevněnu vozovku. A teď pozor, nebavíme se tu o levném autu. Cenovka daného vozu začíná na částce milion korun. Přesto se najdou ti, kteří budou tvrdit, že takové auto je s malými výhradami srovnatelné například s Cuprou Born. Ne, to opravdu není. I když Čína do automobilového průmyslu investuje enormní prostředky, přeplácí slavná jména a spolupracuje s největšími evropskými automobilkami, cesta k opravdové kvalitě a uznání bude ještě dlouhá. Ať se to čínským výrobcům líbí nebo ne, chybí jim rodokmen, který je základem prestiže značky. Chybí jim desítky let vývoje a testování, množství pokusů a omylů. Zkrátka přirozený vývoj. Navíc automobilová historie a dědictví nejsou jen o technologiích a výkonech, ale také o emocích, tradici a příbězích, které se kolem značek vytvářejí po desetiletí. I to se významně podílí na kvalitě a uznání konkrétních automobilů. A právě to je něco, co si za peníze nelze koupit. Čínské značky mohou produkovat výkonné vozy, ale kvalitu a skutečný rodokmen, ten se musí budovat postupně a dlouhodobě.

Jiří Švamberk
šéfredaktor