SeTKání – Zima 2025
Ztrácí Evropa dech?
Ještě nedávno jsem v editorialu rozebíral plánované ukončení výroby automobilů se spalovacími motory v roce 2035 a upozorňoval, že vzhledem k obrovskému množství lidí závislých na automobilovém průmyslu by bylo nerozumné tento krok bezhlavě prosazovat.
Chvíli to vypadalo, že jsem byl názorově „úplně mimo“ a že evropští lídři opravdu bezvýhradně věří v Green Deal. Jenže situace se začíná obracet. Výrazně k tomu přispívají čínské značky, které se na evropském trhu prosazují stále agresivněji a zároveň prohlubují krizi zdejší automobilové výroby.
A to jsme teprve na začátku. Evropský zákazník není hloupý. Pokud mu jeho vlastní volení zástupci komplikují provoz jeho spolehlivého Golfu TDI, proč by měl kupovat evropské elektromobily za dvojnásobnou cenu oproti těm čínským? Obzvlášť když rozdíl v kvalitě už dávno neodpovídá rozdílu v cenovkách.
V posledních týdnech jsem měl možnost vyzkoušet několik čínských automobilů – spalovacích i elektrických. Exteriéry většinou nejsou podle mého vkusu, ale interiéry mě šokovaly kvalitou a smyslem pro detail. Tedy něčím, co ještě donedávna bývalo doménou evropských prémiových značek, které však ve snaze ušetřit tento standard opustily.
Ačkoli jsem pořád skeptický vůči čínské produkci – historická tradice se nedá nahradit přes noc – jejich touha prosadit se v Evropě je obrovská. Ano, občas se jim něco hrubě nepovede, jako nešťastný pokus značky Chery napodobit výkon Land Roveru a vyjet schody k Bráně do nebes (viz Videotéka). Přesto je zřejmé, že evropské značky čekají těžké časy. Land Rover ladí své systémy 4×4 desítky let. Chery sotva pár.
Rostoucí obavy z čínských výrobců a jejich cenové politiky už nezaznívají jen od odborníků. Skepsi veřejně projevil i německý kancléř Friedrich Merz, který opakovaně označil plán zakázat prodej aut se spalovacími motory v roce 2035 za „chybný“ a vyzval EU k přehodnocení.
Jenže otázkou je, zda není pozdě. Němečtí výrobci se potýkají s poklesem prodejů, konkurencí z Číny a dopady amerických cel. Mnoho firem snižuje náklady a propouští. A při tempu, jakým čínské automobilky reagují na kritiku, může být chvíle, kdy začnou evropské automobilové ikony válcovat, blíž, než si připouštíme.
S jejich flexibilitou a laxností evropských institucí se může stát, že některá velká jména do budoucího závodu vůbec nedoběhnou. A pokud Evropa bude dál přešlapovat na místě, zatímco Čína bude inovovat každé tři měsíce, otázka nezní, jestli evropské značky přežijí. Otázka zní, která padne první.
Časopis ke stažení zde