SeTKání – Podzim 2025
Evropský automobilový průmysl na hraně
Evropský automobilový průmysl se ocitá ve zlomovém bodě, kdy ambiciózní plány na elektromobilitu narážejí na tvrdou realitu. Politici a šéfové automobilek, kteří ještě před pár lety věřili, že elektrifikace je jedinou a nevyhnutelnou cestou, teď zjišťují, že zákazníci nejsou tak rychle ochotní se přizpůsobit. O tom svědčí i příklad Oly Källeniuse, šéfa značky Mercedes-Benz, který nyní varuje, že příliš rychlé ukončení spalovacích motorů by mohlo vést k úpadku evropských značek. Přitom ještě před pěti lety doslova kázal, že elektrický pohon bude srdcem portfolia značky Mercedes-Benz a že je elektromobilitě plně oddán.
Jak moc velká to byla iluze, krásně dokazují slabé prodeje elektrických modelů EQ, nebo ještě lépe hybridního čtyřválce v modelu C63 AMG, který lze označit za prodejní fiasko. Přitom technologicky vzato se jedná o klenot a mimořádně sofistikovaný pohon. Podle zákulisních informací v AMG narychlo vyvíjejí nový vidlicový osmiválec. A to není ojedinělý úkaz. Také případy slabých prodejů dalších evropských značek ukazují, že evropští zákazníci nejsou ochotni přecházet na elektromobily tak rychle, jak se čekalo. Třeba Audi oznámilo, že plánovaná elektrická RS6 byla zrušena a nová generace se vrátí se spalovacím motorem V8.
Evropa zkrátka odmítá nesmyslný diktát shora a žádá obyčejné automobily pro obyčejné lidi. Evropské automobilky navíc stále častěji zjišťují, že čínské značky přicházejí s levnějšími a dostupnějšími elektromobily, které evropský trh zaplavují dumpingovými cenami. To vše znamená, že se Evropa dostává do situace, kdy tradiční evropské značky mohou ztratit konkurenceschopnost – respektive už ji ztrácejí. Čínské automobilky nejenže nabízejí levnější alternativy, ale nově plánují i výrobu přímo v Evropě, jako například automobilka BYD, což by mohlo ceny ještě snížit. Zákazníci, kteří byli dosud loajální k evropským značkám, se začínají poohlížet po cenově výhodnějších čínských modelech.
Zároveň se ukazuje, že technologické a infrastrukturní překážky spojené s elektromobilitou nejsou zdaleka vyřešené. Auta nedosahují slibovaných dojezdů, nabíjení je pořád pomalé a suroviny pro baterie jsou závislé na dovozu z Číny. Evropa tak čelí riziku, že pokud rychle nepřehodnotí svůj přístup, ocitne se v nevýhodě nejen ekonomicky, ale i politicky.
V konečném důsledku je to varování pro celý evropský automobilový sektor: pokud se nepodaří najít rovnováhu mezi ambicemi a realitou, může to znamenat úpadek legendárních značek a dominanci levných čínských vozů na evropských silnicích. Otázkou je, jestli není pozdě. Přál bych vám vidět výraz ve tvářích zástupců čínských výrobců na letošním IAA v Mnichově. Už neběhají s notýsky a diktafony a pečlivě vše dokumentují. Už s nosem nahoru sledují evropské zástupce, jak po sobě nervózně koukají poté, co vystoupili z jednoho z jejich luxusních SUV – o polovinu levnějšího, než nabízejí oni sami.
My, jako odborná veřejnost, můžeme jen bít na poplach.
A jak na tom čínská auta jsou? To si můžete přečíst v rubrice Test s cílem.
Příjemné čtení přeje
Jiří Švamberk
šéfredaktor
Časopis ke stažení zde