
SeTKání – Jaro 2025
Král, kterého nikdo nesesadil
V automobilovém světě, kde se vše měří na sekundy, koně a miliony eur, je těžké udržet si status legendy. Nové technologie přicházejí a staré ikony upadají v zapomnění. Ale občas se objeví stroj, který se vzepře času a zůstane nedotknutelný. A pokud existuje jedno auto, jehož výjimečnost nikdo nikdy nezpochybnil, pak je to McLaren F1 – mistrovské dílo Gordona Murrayho, které i po více než třiceti letech nepřestává fascinovat a o němž napsal skvělý článek Aleš Jungmann.
Jak moc předběhl svou dobu? Stačí se podívat na srovnávací sprint s Bugatti Veyron od tvůrců pořadu Top Gear. Ačkoliv McLaren nakonec prohrál, do 270 km/h s Veyronem doslova zametl. Tohle je auto, které zvládlo téměř 390 km/h v době, kdy většina supersportů končila hluboko pod touto hranicí. A co je nejpůsobivější? Nebylo to jen o rychlosti.
McLaren F1 je stále považován za nejpropracovanější supersport všech dob. Lehká karbonová konstrukce, atmosférický motor BMW V12, interiér se třemi sedadly – a k tomu neuvěřitelná praktičnost. Třímístná konfigurace není jen excentrický výstřelek, ale dokonale promyšlený koncept. A ty postranní zavazadlové prostory, do nichž přesně padne sada na zakázku vyrobených zavazadel s objemem srovnatelným s tehdejším Fordem Fiesta?
Je téměř jisté, že podobný vůz už nikdy nevznikne. Kdo jiný by dnes vyložil motorový prostor zlatem jen proto, že nejlépe odvádí teplo? Kdo by se odvážil postavit analogový supersport v době, kdy světu vládnou hybridy a elektrická monstra? Možná jedinou výjimkou je Bugatti Tourbillon, o němž píšeme v rubrice Fascinace, který má sice hybridní pohon, ale jeho srdcem je atmosférický V16. A šéf Bugatti, Chorvat Mate Rimac, už naznačil, že má v rukávu další revoluční projekty.
Ale i kdyby Bugatti přišlo s něčím revolučním, vsadil bych se, že McLaren F1 zůstane nepřekonaným králem. A to je v dnešní rychlé době něco, co si zaslouží obrovské uznání.
Příjemné čtení přeje
Jiří Švamberk
šéfredaktor
Časopis ke stažení zde