STK

SeTKání – Léto 2024

Konec jedné éry
Tak už je to oficiální. To, o čem si poslední týdny šušká celý automobilový svět, je realitou. Slavný ženevský autosalon končí pro nezájem vystavovatelů a návštěvníků. Osobně jsem „Ženevu“ navštívil pětkrát a má autařská dušička vždy zaplesala. Špičková organizace, logické rozložení vystavovatelů a především kompaktní výstaviště, kde jste nebloudili jako třeba v Paříži, kde se veletrh koná v několika vzdálených halách. Vzpomínám na rok 2018, kdy nic nenasvědčovalo tomu, že by slavná automobilová výstava mohla někdy padnout. Tehdy Volvo vydalo prohlášení, že se dalšího ročníku nezúčastní a rozhodlo změnit svou strategii prezentace, zaměřit se více na digitální formy komunikace a vlastní akce než na tradiční autosalony. To bylo pozdvižení! Jenže Volvo následovaly další značky jako Jaguar, Land Rover, Ford, Hyundai a budoucnost slavné akce na výstavišti Palexpo se začala otřásat v základech jako pověstný domeček z karet. Ale pokud nějaká akce funguje více než 100 let, ani takto zásadní rozhodnutí nemohou ohrozit její existenci. V té době nikdo nemohl tušit, že přijde pandemie covidu-19, která konání jednoho z největších svátků automobilového průmyslu přerušila na dlouhé čtyři roky. Nicméně je pravděpodobné, že i tento výpadek by ženevský autosalon, jehož se v dobách největší slávy účastnilo na 120 vystavovatelů, ustál už kvůli jménu a pověsti, které ho dlouhá desetiletí provázely. Problém byl jinde. Konkrétně v naprosto skandálním postupu managementu, který v roce 2020, v době nejsilnější pandemie a všeobecného strachu, nechal vystavující vše připravit a jen pár dní před otevřením pro odbornou veřejnost všechny ujišťoval, že navzdory stoupajícímu počtu nakažených se akce konat bude. Za další dva dny bylo vše jinak. A asi nemusím zmiňovat, jak nákladné takové akce jsou. Získat zpět takto podkopanou důvěru je velmi těžké, neřkuli nemožné. Proto se není čemu divit, že letošní, s největší pravděpodobností definitivně poslední ročník, nikoho z významných hráčů nezajímal. Smutnou výjimkou byl Renault, který představil elektrickou 5. Prezident pořadatelské komise Comité permanent du Salon international de l‘automobile Alexandre de Senarclens se ale nechal slyšet, že pokračovatelem Ženevy bude její odnož pořádaná v hlavním městě Kataru, Dauhá. Osobně bych to přirovnal k tomu, jak již jednou zmiňovaný Renault představil nový elektrický Mégane, designově velmi zdařilé auto plné moderních technologií a překvapivě dobře jezdící. Jenže kdo někdy
seděl za volantem jakéhokoliv Mégane R.S., ten má jasno.

Takže sbohem a šáteček, Ženevo, bylo nám ctí!
Pohodové čtení a hezké léto přeje
Jiří Švamberk
šéfredaktor