STK

SeTKání – Jaro 2023

A je to tady…
V mém okolí jsem byl asi jediný, který hned poté, co vešlo ve známost, že dne 14. února 2023 Evropský parlament definitivně schválil dohodu s členskými státy Evropské unie o nové normě o nulových emisích nevěšel hlavu. Celou dobu si totiž myslím, že tohle bude mít dohru, a to zcela zásadní. Opravdu nemusíte být raketový inženýr a už vůbec ne poslanec Evropského parlamentu, aby vám došlo, že tohle je prostě slepá ulice a k nezdaru předem odsouzená myšlenka. Protože když uvážíme, kolik je v Evropě na automobilovém průmyslu závislých lidí, a to zejména v „tahounech“ EU, je jasné, že tahle etuda ještě zdaleka nekončí. Při bouřlivém jednání se stejným argumentem oháněl například Jens Gieseke, německý křesťanský demokrat z poslaneckého klubu evropských lidovců, který doslova prohlásil: „Zastavme šílenství!“ A ono to opravdu šílenství je, protože jen v Německu je na automobilovém průmyslu přímo závislých 600 tisíc lidí a několik set dalších tisíců nepřímo. To by mělo samozřejmě fatální následky nejen pro Němce, ale také pro zbytek Evropy. Vymezují se totiž také Italové, kteří se bojí o svůj přísun financí (cca 270 tisíc zaměstnanců a 5 % HDP) a společně s Němci hledají nejrůznější výjimky, jak nařízení, které de facto znamená od roku 2035 úplný zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory, obejít. A věřte mi, že na něco přijdou. Nehledě na to, že vlna nevole se zvedá také u nás. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) svolal v půlce března do Štrasburku schůzku resortních ministrů členských zemí, jež mají výhrady vůči navrhovaným omezením. Zúčastnilo se jedenáct (!) zemí, kterým se nelíbí navrhované změny, v čele s plánovanou normou EURO 7. Bude to ještě velmi zajímavé a držme si palce, protože jinak z trhu zmizí tradiční auta a ta již vyrobená se postupem času znehodnotí ekologickými daněmi a podobnými represáliemi. Ostatně co bychom chtěli, vše přece dělají pro náš blahobyt… Takže spalovacím motorům zdar!

Jiří Švamberk
šéfredaktor

Časopis ke stažení zde.