STK

SeTKání – Podzim 2021

Quo vadis, Německo?

Nevím, jestli jste tuto informaci zaznamenali, ale běžní motoristé v Německu to mají, jak se zdá, hodně nahnuté. Kromě omezování vjezdu do určitých částí metropolí a neustálé šikaně provozovatelů starších typů automobilů, se jim německá vláda rozhodla zatopit ještě více. Spolková republika Německo totiž musí stůj co stůj dodržet klimatické cíle, ke kterým se zavázala nejen například Pařížskou dohodou o klimatu, ale především sama sobě, a jde na to poměrně nekompromisně. Což o to, myšlenka je to bohulibá – každý rok snížíme uhlíkovou stopu o předem stanovené množství tun ročně. Hotovo, ujednáno… Jenže ejhle, ono těch byrokraty od stolu stanovených čísel jaksi nelze dosáhnout, respektive se to hrubě nedaří. Němec, věrný své zarputilé nátuře, však zbraně neskládá a místo toho přichází s opatřeními, jaká nezasáhnou jen nižší střední vrstvu, jejíž životní úroveň by česká střední mohla závidět, ale i tamější střední vrstvu. Tedy lidi, na kterých Německo stojí. A o čem že je řeč? Německá vláda se rozhodla zvýšit daňové zatížení pohonných hmot. A to dost razantně. Na tyto chystané skutečnosti upozornila německá média v čele s magazínem Focus a deníkem Handelsblatt, jejichž zástupci se dostali k zatím internímu materiálu německé vlády „Projektionsbericht“, který je zveřejňován každé dva roky. Deník Handelsblatt informoval, že jelikož Němci řádně neplní cíle, jmenovitě o sedm milionů tun v roce 2021 (přičemž předpovědi na rok 2022 mluví dokonce o 20 milionech tun), plánuje se masivní zvýšení cen pohonných hmot s cílem omezit cestování automobily. V průměru by se mělo jednat o 70 centů (zhruba 18 Kč) za litr, což by znamenalo nárůst ceny až na 60 Kč a více! Ne, to není vtip. Litr benzinu 95 by měl stát dvakrát tolik, co u nás například na ONO. A už jsme si několikrát mohli všimnout, že Německo v rámci Evropské unie svá rozhodnutí nebo kroky rádo vnucuje ostatním členským státům. Osobně nepochybuji, že další, kdo je napodobí, bude Francie, pak Rakousko. A za nedlouho se vezeme všichni. V Česku, pravda, se zatím nic podobného nechystá. Alespoň o tom informovalo české ministerstvo financí i ministerstvo životního prostředí. Jenže kolikrát už jsme byli svědky podobných tvrzení, která se za několik málo měsíců rozplynula jako pára nad hrncem.

Mnoho šťastných kilometrů nejen za volantem přeje.
Jiří Švamberk
šéfredaktor

Časopis ke stažení zde.